[ANAF]
x

 Autentificare utilizator

 Autentificare certificat

 Depunere declarație unică și alte formulare SPV-PF

 Înregistrare în Spațiul Privat Virtual

ANAF > Direcţia Generală Control Venituri Persoane Fizice > prezentare.activitati
Logout
  • Despre ANAF
    • Conducere ANAF >
      • Demnitari ANAF
      • Agenda conducerii ANAF
    • Organizare >
      • Regulamentul de organizare și funcționare al ANAF
      • Organigrama
      • Unități subordonate
      • Resurse umane >
        • Concursuri
        • Propuneri subiecte concurs
        • Transfer
        • Posturi vacante
        • Testare profesională
        • Concurs Direcția Generală Antifraudă Fiscală
        • Procedură probe suplimentare
      • Comisia Paritară ANAF - aparat propriu
      • Acord Colectiv
    • Strategii ANAF >
      • Programe și strategii
      • Proiecte de digitalizare >
        • SAF-T
        • E-Factura
        • OSS
        • RO e-Transport
        • SIPOCA 739
        • CESOP
        • SME-SS (Schema specială de TVA pentru întreprinderile mici)
      • Rapoarte și studii
      • Declarație accesabilitate
  • Asistență Contribuabili
    • Informații privind obligațiile fiscale >
      • Calendarul obligațiilor fiscale
    • Declararea obligaţiilor fiscale >
      • Toate formularele, cu explicații
      • Norme de venit
      • Prețuri medii produse agricole
      • Codurile CAEN
      • Cursuri valutare
    • Plata obligaţiilor fiscale >
      • Codurile IBAN
      • Nomenclatoarele obligațiilor
    • Programe utile
    • Legislaţie >
      • Buletin informativ fiscal
      • Codul fiscal
      • Codul de procedură fiscală
      • Circulare ANAF
      • Alte acte normative
    • Acorduri internaționale >
      • Convenții pentru evitarea dublei impuneri
      • Acorduri internaționale
      • Colaborări internaționale
    • Servicii oferite contribuabililor >
      • Servicii electronice oferite contribuabililor
      • Ghiduri curente și alte materiale informative
      • Întrebări și răspunsuri pe Facebook
      • Baza de date cu întrebări și răspunsuri - ANAFI
      • Adrese sedii ANAF dotate cu calculatoare destinate Self - Service
      • Seminare web
      • Acces date prin SMS
      • Catalogul serviciilor oferite contribuabililor
    • Schimbul automat de informații în domeniul impozitelor directe >
      • Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC1)
      • Directiva 2014/107/UE privind schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal (DAC2)/CRS/FATCA >
        • Ghiduri privind schimbul automat de informații
        • Întrebări frecvente
        • Listă jurisdicții
        • Alte link-uri utile
      • Directiva (UE)2016/881 a Consiliului din 25 mai 2016 de modificare a Directivei 2011/16/UE(DAC4)
      • Directiva 2018/822/UE privind obligația de raportare a aranjamentelor transfrontaliere (DAC6)
      • Directiva (UE) 2021/514 a Consiliului de modificare a Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativã în domeniul fiscal (DAC7)
      • Contact >
        • Contact pentru probleme de business
        • Formular contact pentru probleme tehnice
    • Carta contribuabilului
  • Servicii Online
    • Inregistrare utilizatori
    • Descărcare declaraţii electronice
    • Programări online
    • Verificare documente electronice eliberate în Spaţiul Privat Virtual
    • Registre >
      • Registrul RO e-Factura
      • Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA
      • Registrul persoanelor impozabile care aplică TVA la încasare
      • Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA
      • Registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi
      • Registrul agricultorilor care aplică regimul special
      • Registrul entităților/unităților de cult
      • Lista persoanelor impozabile care au depus D089 pe propria răspundere - Energie electrică
      • Lista persoanelor impozabile care au depus D089 pe propria răspundere - Gaze naturale
    • Servicii WEB - ANAF
    • Lista contribuabililor fără obligații restante
    • Obligaţii restante către bugete
    • Aparate de marcat electronice fiscale (case de marcat)
    • Rambursare TVA din UE
    • Stadiul de soluţionare al unui decont cu suma negativă de TVA
    • Notificări
    • Aplicaţii în curs de dezvoltare pentru interesul contribuabililor
    • PATRIMVEN - specificații tehnice
    • One Stop Shop
    • Formular 707
  • Info publice
    • Informaţii de interes public >
      • Numele și prenumele persoanei responsabile pentru Legea 544/2001
      • Formular pentru solicitare informaţii de interes public
      • Modalități de contestare
      • Lista documente de interes public și lista cu documente produse/gestionate de instituție
      • Rapoarte de aplicare a Legii 544/2001
      • Buletin informativ în baza Legii nr. 544/2001
      • Buget >
        • Buget pe surse financiare
        • Situația plăților
        • Situația drepturilor salariale
      • Bilanțuri contabile
      • Declaraţii de avere şi interese >
        • Declaraţii de avere şi interese
        • Ghidul de completare a declaraţiilor de avere şi interese
      • Informaţii privind agenţii economici >
        • Listele contribuabililor mari şi mijlocii
        • Antrepozite fiscale autorizate
      • Formulare tip
      • Protocoale ANAF
      • Lista achiziţiilor publice de produse, servicii şi lucrări
      • Ordin nr. 830/10-X-2006 al preşedintelui ANAF
      • Registrul Național de Publicitate Mobiliară
      • RSS
    • Plan de măsuri pentru eficientizarea colectării veniturilor la Bugetul General Consolidat
    • Strategia Națională Anticorupție
    • Metodologia de calcul al duratei de completare a formularelor ANAF
    • Situația bunurilor imobile eligibile conform OUG 91/2023
  • Info ANAF
    • Consultare publică
    • Protecția datelor cu caracter personal
    • Registrul Unic al Transparenței Intereselor
    • Relaţii internaţionale >
      • Prezentare
      • Banca Mondială >
        • RAMP
    • Anunţuri >
      • Valorificare bunuri din proprietatea privată a statului
      • Valorificare prin licitaţie a bunurilor sechestrate
      • Valorificare prin vânzare directă a bunurilor sechestrate
      • Anunţuri de achiziţie de bunuri şi servicii
      • Anunţuri acte administrative fiscale
      • Executări silite cu darea în plată
      • Lista centralizată a bunurilor perisabile
      • Anunțuri bunuri perisabile
      • Valorificări bunuri perisabile
      • Anunţuri de interes general
    • Hartă site
    • Campanii
  • Programe și Proiecte
    • P.N.R.R. >
      • Descriere P.N.R.R.
      • Jaloane/Ținte
      • Investiții ce sustin reforma A.N.A.F. prin digitalizare
    • Proiecte finanțate FSE >
      • Îmbunătățirea sistemului de monitorizare a tranzacțiilor intracomunitare, cod SIPOCA 702
      • Consolidarea capacității A.N.A.F. de a susține inițiativele de modernizare, cod SIPOCA 604
    • Proiecte finanțate din PSRS/TSI
    • Arhivă proiecte
  • Info UE
    • Info Brexit
    • Rambursări TVA din UE
    • VIES solicitare verificare cod TVA
    • VIES verificarea codului TVA
    • EMCS >
      • Prima pagină
      • Descriere EMCS >
        • Ce este EMCS?
        • Baza legală a EMCS
        • Schema simplă de funcţionare
        • Etapele de dezvoltare
        • Caiete de sarcini
      • Funcţionalitate >
        • Ce reprezintă FESS?
        • Descrierea funcţionării sistemului
        • SEED
      • Prototip EMCS
      • Glosar
      • Noutăţi
      • Contact EMCS
    • ICS2 - Sistemul de control al importurilor
  • Integritate Instituțională
    • Cod etic/deontologic/de conduită
    • Declaraţia privind asumarea unei agende de integritate organizaţională
    • Raportări privind încălcări ale legii
    • Planul de integritate al instituţiei
    • Situaţia incidentelor de integritate şi măsurile adoptate
    • Lista cuprinzând cadourile primite potrivit Legii nr.251/2004 și destinația acestora
    • Raport anual de evaluare a măsurilor incluse în Planul de integritate al ANAF pe perioada 2022-2025
  • Sancțiuni Internaționale
    • Cadrul juridic național privind sancțiunile internaționale
    • Cadrul juridic internațional și Liste persoane și entități vizate de sancțiuni internaționale
    • Informații utile privind sanctiunile internationale / Formular tip / Procedura solicitării
    • Ordine de blocare/deblocare
  • Contact
    • Formular de contact
    • Call Center Asistență Contribuabili
    • Direcția Generală Juridică
    • Relații publice/mass media
    • Contact unități fiscale
    • Contact Trezorerii
    • Afişare sediu unitate fiscală
    • Magazine proprii valorificare bunuri
    • Programul de funcționare al instituției
{}

Organele competente



Ascultă

 

Potrivit Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2778/2020 privind competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare acesteia, cu modificările și completările ulterioare și Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3632/2020 privind stabilirea unor competenţe de efectuare a verificării documentare.  

1.      Direcţia generală control venituri persoane fizice din cadrul aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală:

a)      realizează activitățile preliminare verificării situației fiscale personale:

  • analiza de risc pentru identificarea persoanelor fizice cu risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile;

  • notificarea de conformare a persoanelor fizice cu risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile;

  • selectarea și întocmirea programelor de activitate pentru verificarea situației fiscale personale;

b)      realizează activitățile preliminare verificării documentare:

  • analiza de risc pentru identificarea persoanelor fizice cu risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile;

  • selectarea și întocmirea programelor de activitate pentru verificarea documentară realizată de structurile cu atribuții de verificare a situației fiscale personale;

c)      realizează acțiuni de verificare a situaţiei fiscale personale/verificare documentară.

 

2.      Serviciile de verificări fiscale din cadrul aparatului propriu al direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice și structurile de inspecție fiscală persoane fizice din cadrul unităților subordonate direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice realizează acțiunile de verificare a situaţiei fiscale personale și verificare documentară din programele de activitate transmise de către Direcția generală control venituri persoane fizice.

 

Structurile cu atribuții de verificarea a situației fiscale personale au competență de efectuare a verificării situației fiscale personale/verificării documentare pe �ntreg teritoriul țării.

Activități preliminare


Ascultă

Activităţile preliminare verificării situației fiscale personale sunt prevăzute la art. 138, alin2 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, Titlul VI "Controlul fiscal", Cap. IV "Verificarea situaţiei fiscale personale de către organul fiscal central". De asemenea, activitatea de verificare documentară, prevăzută de Cap. V "Verificarea documentară", de la Titlul VI "Controlul fiscal" din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală (art. 148-149), are la bază rezultatele activității preliminare, prevăzute la art. 138 alin 2) din același act normativ. Prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2778/2020 privind competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare acesteia, cu modificările și completările ulterioare, dat în aplicarea prevederilor art. 138 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, activităţile preliminare verificării situaţiei fiscale personale, sunt exercitate de către Direcţia generală control venituri persoane fizice. Astfel, Direcția Generală Control Venituri Persoane Fizice este structura din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală competentă în efectuarea activităților preliminare verificării situației fiscale personale și verificării documentare efectuate de organele fiscale cu atribuții de verificare a situației fiscale personale. Pentru verificarea situaţiei fiscale personale /verificarea documentară, Direcția Generală Control Venituri Persoane Fizice efectuează următoarele activităţi preliminare:

 
  • Analiza de risc
  • Notificarea de conformare
  • Selectarea

Descrierea activităților de verificare a situației fiscale personale/verificare documentară


Ascultă

I. Verificarea situației fiscale personale

Verificarea situaţiei fiscale personalea persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit, prevăzută la art. 138 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, reprezintă ansamblul activităţilor desfăşurate de organul fiscal având ca obiect examinarea totalităţii drepturilor şi a obligaţiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie şi a altor elemente relevante pentru stabilirea situaţiei fiscale reale a persoanei fizice verificate. Verificarea situaţiei fiscale personale se efectuează cu colaborarea persoanei fizice verificate.

Durata efectuării verificării situaţiei fiscale personale este stabilită de organul fiscal central şi nu poate fi mai mare de 270 de zile calculate de la data începerii verificării fiscale.

Inaintea desfăşurării verificării situaţiei fiscale personale, organul fiscal central are obligaţia să înştiinţeze, în scris, persoana fizică supusă verificării în legătură cu acţiunea care urmează să se desfăşoare, prin transmiterea unui aviz de verificare, al cărui conținut este aprobat prin Ordin al Președintelui ANAF.


Avizul de verificare cuprinde:

- temeiul juridic al verificării;

- data de începere a verificării;

- perioada ce urmează a fi supusă verificării;

- posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a verificării. Amânarea se poate solicita o singură dată, pentru motive justificate;

- solicitarea de informaţii şi înscrisuri pentru verificare, cu menţiunea că înscrisurile într-o limbă străină trebuie însoţite de traducerea în limba română, certificată de traducători autorizaţi de Ministerul Justiţiei, potrivit art. 8 din Codul de procedură fiscală;

- solicitarea de depunere a declarației de patrimoniu și de venituri.


Totodată, în plus față de elementele de mai sus, avizul conține:

- rubrica "persoana de contact" care se completează cu numele și prenumele unuia dintre membrii echipei de inspectori fiscali și numărul de telefon la care acesta poate fi contactat.

- mențiunea că la data începerii verificării situației fiscale personale, persoana fizică este invitată să se prezinte la sediul (locul unde se va desfășura verificarea situației fiscale personale) organului fiscal emitent al avizului, cu precizarea adresei acestuia
.

Avizul de verificare este comunicat persoanei fizice cu cel puțin 15 zile înainte de data începerii verificării situației fiscal personale, prin modalitățile stabilite la art. 47 dinCodul de procedură fiscală.

Odată cu avizul de verificare, persoana fizică este înștiințată asupra drepturilor și obligațiilor prevăzute de lege ce-i revin în desfășurarea procedurii de verificare a situației fiscale personale.

La data începerii verificării situaţiei fiscale personale sau cu ocazia primei întâlniri, organul fiscal va prezenta persoanei fizice verificate legitimaţia şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul organului fiscal.

 

In cadrul verificării situaţiei fiscale personale, organul fiscal efectuează următoarele activităţi:

- examinarea înscrisurilor sau informaţiilor despre activitatea persoanei fizice verificate referitoare la intrările şi ieşirile de fonduri şi la creşterea sau descreşterea elementelor patrimoniale pe perioada verificată, avându-se în vedere operaţiunile care au condus la stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile, precum şi, după caz, a altor operaţiuni care pot influenţa situaţia fiscală personală, rezultate din documentele sau informaţiile puse la dispoziţie de persoana fizică verificată sau obţinute de organul fiscal pe parcursul efectuării verificării situaţiei fiscale personale;

- selectarea metodei indirecte de stabilire a veniturilor care va fi utilizată în cadrul verificării;

- stabilirea bazei impozabile ajustate prin metode indirecte, pentru perioada impozabilă verificată, pe fiecare categorie de venit supusă impozitării (venituri din surse identificate şi/sau din surse neidentificate);

- stabilirea, după caz, a creanţei fiscale principale, precum şi a creanţelor fiscale accesorii aferente creanţei fiscale principale.

Pentru stabilirea bazei impozabile ajustate pentru impozitul pe venit se au în vedere următoarele:

- documentele/informaţiile prezentate de persoana fizică verificată;

- documentele/informaţiile deţinute sau obţinute de organul fiscal referitoare la veniturile, cheltuielile, patrimoniul şi fluxurile de trezorerie ale persoanei fizice verificate;

 - informaţii oficiale publicate de autorităţi sau de instituţii publice;

- oricare alte documente sau informaţii relevante pentru stabilirea bazei impozabile;

- declaraţiile fiscale depuse de persoana fizică verificată şi/sau de plătitori pentru aceasta.

Rezultatul verificăriisituaţiei fiscale personale se consemnează într-un raport scris în care se prezintă constatările din punct de vedere faptic şi legal, cu excepţia cazurilor în care se fac constatări în legătură cu săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în legătură cu mijloacele de probă privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul verificării situaţiei fiscale personale. în situația în care constatările efectuate cu ocazia verificării situației fiscale personale ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală, organul fiscal are obligaţia de a întocmi un proces-verbal semnat şi de către persoana fizică supusă verificării, cu sau fără explicaţii ori obiecţiuni din partea acesteia.

La finalizarea verificării situaţiei fiscale personale, organul fiscal central prezintă persoanei fizice constatările şi consecinţele lor fiscale, acordându-i acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, cu excepţia cazului în care bazele de impozitare nu au suferit nicio modificare în urma verificării sau a cazului în care persoana fizică renunţă la acest drept şi notifică, în scris, acest fapt organului fiscal.

Data, ora şi locul prezentării concluziilor se comunică, în scris, persoanei fizice, în timp util.

Persoana fizică are dreptul să prezinte, în scris, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data prezentării concluziilor, punctul de vedere cu privire la constatările verificării situaţiei fiscale personale, punct de vedere ce se anexează la raportul de verificare şi asupra căruia organul fiscal central se pronunţă în cuprinsul raportului.

Raportul de verificare stă la baza emiterii actului administrativ (decizia de impunere sau, după caz, decizia de încetare a procedurii de verificare).

Totalitatea documentelor şi informaţiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic şi legal, precum şi cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă constituie Dosarul Adminsitrativ al Acțiunii de Control Fiscal (art. 1 pct. 20^1 din Codul de procedură fiscală).La cererea scrisă a persoanei fizice supusă unei acţiuni de verificare a situației fiscale personale, organul fiscal are obligaţia să pună la dispoziţia acesteia dosarul administrativ al acţiunii de control fiscal. Acolo unde este cazul, documentele/informaţiile sunt anonimizate pentru a se asigura confidenţialitatea datelor cu caracter personal şi secretul fiscal.

 

II. Verificarea documentară

Pentru stabilirea corectă a situaţiei fiscale a contribuabilului/plătitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentară.

Verificarea documentară se efectuează în cadrul termenului de prescripţie a dreptului de a stabili creanţe fiscale. Stabilirea perioadelor care sunt supuse verificării documentare se efectuează de organul fiscal competent în funcţie de riscul fiscal identificat. Pot fi supuse verificării documentare perioade determinate din cadrul uneia sau al mai multor perioade impozabile. Totodată, pot face obiectul verificării documentare una sau mai multe operaţiuni realizate într-o perioadă determinată, după caz.

Pot fi propuse pentru verificare documentară acele persoane fizice al căror risc de neconformare a fost determinat de operațiuni de o complexitate care nu revendică într-o primă etapă inițierea unei verificări a situației fiscale personale.

Prin activitatea de verificare documentară funcționarii publici cu atribuții de verificare a situației fiscale personale a persoanelor fizice stabilesc situația fiscală şi determină veniturile impozabile realizate comparativ cu veniturile declarate ale persoanei fizice supuse verificării documentare.

în acest sens sunt parcurse următoarele etape:

- analiza preliminară, etapă ce presupune examinarea înscrisurilor sau informaţiilordespre activitatea persoanei fizice verificate referitoare la intrările și ieșirile de fonduri și la creșterea sau descreșterea elementelor patrimoniale pe perioada verificată, avându-se în vedere operațiunile care au condus la stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile, precum și, după caz, a altor operațiuni care pot influența situația fiscală, rezultate din documentele sau informațiile obținute de organul fiscal;

- în situația în care, ca urmare a verificării documentare, organul fiscal constată diferențe față de creanțele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile și/sau informațiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil/plătitor, acestaînștiințează persoana fizică despre constatările efectuate.Odată cu înștiințarea, organul fiscal solicită documentele şi explicaţiile scrise pe care persoana fizică trebuie să le prezinte în vederea clarificării situației fiscale;

- în cazul în care documentele solicitate nu sunt prezentate în termen de 30 de zile de la comunicarea înștiințării sau documentele prezentate nu sunt suficiente pentru clarificarea situației fiscale, organul fiscal stabilește diferențele de creanțe fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune măsurile necesare respectării prevederilor legale, după caz; La solicitarea persoanei fizice verificate, pentru motive temeinic justificate, organul fiscal poate aproba prelungirea termenului pentru prezentarea documentelor.

- analiza eventualelor informaţii/documente prezentate în raport cu cele deţinute de organul fiscal;

-audierea persoanei fizice;Decizia de impunere emisă fără audierea persoanei fizice este nulă, cu excepţia cazului în care aceasta notifică organul fiscal, în scris, că renunţă la audiere.

Persoana are dreptul să îşi prezinte în scris punctul de vedere, în termen de 5 zile lucrătoare de la data audierii. Termenul poate fi prelungit cu cel mult 5 zile lucrătoare, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului de control fiscal.

- In situaţia în care baza de impozitare se ajustează, organul de control fiscal procedează la emiterea deciziei de impunere/span>  în termen de cel mult 25 de zile lucrătoare de la data audierii persoanei fizice; comunicarea deciziei de impunere se realizează în condiţiile art. 47 din Codul de procedură fiscală; decizia de impunere este o decizie sub rezerva verificării ulterioare.

- In situația în care baza de impozitare nu se ajustează, organul de control fiscal procedează la întocmirea și comunicareaînștiințării privind încetarea acțiunii de verificare documentară.

 

Rabursări TVA din UE VIES Solicitare verificare cod TVA Verificarea codului TVA OSS Verificarea autorizatiei pentru accize MFP Directia Generala a Vamilor
EMCS WebsiteSolvit WebsiteTAXEDU

Ministerul Finantelor Publice © Agenția Națională de Administrare Fiscală - CNIF - Conținutul acestui portal este proprietatea Agenției Naționale de Administrare Fiscală

Complementary Content