Potrivit Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2778/2020 privind competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare acesteia, cu modificările și completările ulterioare și Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3632/2020 privind stabilirea unor competenţe de efectuare a verificării documentare.
1.Direcţia generală control venituri persoane fizice din cadrul aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală:
analiza de risc pentru identificarea persoanelor fizice cu risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile;
selectarea și întocmirea programelor de activitate pentru verificarea documentară realizată de structurile cu atribuții de verificare a situației fiscale personale;
c)realizează acțiuni de verificare a situaţiei fiscale personale/verificare documentară.
2.Serviciile de verificări fiscale din cadrul aparatului propriu al direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice și structurile de inspecție fiscală persoane fizice din cadrul unităților subordonate direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice realizează acțiunile de verificare a situaţiei fiscale personale și verificare documentară din programele de activitate transmise de către Direcția generală control venituri persoane fizice.
Structurile cu atribuții de verificarea a situației fiscale personale au competență de efectuare a verificării situației fiscale personale/verificării documentare pe întreg teritoriul țării.
Activităţile preliminare verificării situației fiscale personale sunt prevăzute la art. 138, alin2 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, Titlul VI "Controlul fiscal", Cap. IV "Verificarea situaţiei fiscale personale de către organul fiscal central". De asemenea, activitatea de verificare documentară, prevăzută de Cap. V "Verificarea documentară", de la Titlul VI "Controlul fiscal" din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală (art. 148-149), are la bază rezultatele activității preliminare, prevăzute la art. 138 alin 2) din același act normativ. Prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2778/2020 privind competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare acesteia, cu modificările și completările ulterioare, dat în aplicarea prevederilor art. 138 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, activităţile preliminare verificării situaţiei fiscale personale, sunt exercitate de către Direcţia generală control venituri persoane fizice. Astfel, Direcția Generală Control Venituri Persoane Fizice este structura din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală competentă în efectuarea activităților preliminare verificării situației fiscale personale și verificării documentare efectuate de organele fiscale cu atribuții de verificare a situației fiscale personale. Pentru verificarea situaţiei fiscale personale /verificarea documentară, Direcția Generală Control Venituri Persoane Fizice efectuează următoarele activităţi preliminare:
Verificarea situaţiei fiscale personalea persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit, prevăzută la art. 138 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, reprezintă ansamblul activităţilor desfăşurate de organul fiscal având ca obiect examinarea totalităţii drepturilor şi a obligaţiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie şi a altor elemente relevante pentru stabilirea situaţiei fiscale reale a persoanei fizice verificate. Verificarea situaţiei fiscale personale se efectuează cu colaborarea persoanei fizice verificate.
Durata efectuării verificării situaţiei fiscale personale este stabilită de organul fiscal central şi nu poate fi mai mare de 270 de zile calculate de la data începerii verificării fiscale.
Inaintea desfăşurării verificării situaţiei fiscale personale, organul fiscal central are obligaţia să înştiinţeze, în scris, persoana fizică supusă verificării în legătură cu acţiunea care urmează să se desfăşoare, prin transmiterea unui aviz de verificare, al cărui conținut este aprobat prin Ordin al Președintelui ANAF.
Avizul de verificare cuprinde:
- temeiul juridic al verificării;
- data de începere a verificării;
- perioada ce urmează a fi supusă verificării;
- posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a verificării. Amânarea se poate solicita o singură dată, pentru motive justificate;
- solicitarea de informaţii şi înscrisuri pentru verificare, cu menţiunea că înscrisurile într-o limbă străină trebuie însoţite de traducerea în limba română, certificată de traducători autorizaţi de Ministerul Justiţiei, potrivit art. 8 din Codul de procedură fiscală;
- solicitarea de depunere a declarației de patrimoniu și de venituri.
Totodată, în plus față de elementele de mai sus, avizul conține:
- rubrica "persoana de contact" care se completează cu numele și prenumele unuia dintre membrii echipei de inspectori fiscali și numărul de telefon la care acesta poate fi contactat.
- mențiunea că la data începerii verificării situației fiscale personale, persoana fizică este invitată să se prezinte la sediul (locul unde se va desfășura verificarea situației fiscale personale) organului fiscal emitent al avizului, cu precizarea adresei acestuia .
Avizul de verificare este comunicat persoanei fizice cu cel puțin 15 zile înainte de data începerii verificării situației fiscal personale, prin modalitățile stabilite la art. 47 dinCodul de procedură fiscală.
Odată cu avizul de verificare, persoana fizică este înștiințată asupra drepturilor și obligațiilor prevăzute de lege ce-i revin în desfășurarea procedurii de verificare a situației fiscale personale.
La data începerii verificării situaţiei fiscale personale sau cu ocazia primei întâlniri, organul fiscal va prezenta persoanei fizice verificate legitimaţia şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul organului fiscal.
In cadrul verificării situaţiei fiscale personale, organul fiscal efectuează următoarele activităţi:
- examinarea înscrisurilor sau informaţiilor despre activitatea persoanei fizice verificate referitoare la intrările şi ieşirile de fonduri şi la creşterea sau descreşterea elementelor patrimoniale pe perioada verificată, avându-se în vedere operaţiunile care au condus la stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile, precum şi, după caz, a altor operaţiuni care pot influenţa situaţia fiscală personală, rezultate din documentele sau informaţiile puse la dispoziţie de persoana fizică verificată sau obţinute de organul fiscal pe parcursul efectuării verificării situaţiei fiscale personale;
- selectarea metodei indirecte de stabilire a veniturilor care va fi utilizată în cadrul verificării;
- stabilirea bazei impozabile ajustate prin metode indirecte, pentru perioada impozabilă verificată, pe fiecare categorie de venit supusă impozitării (venituri din surse identificate şi/sau din surse neidentificate);
- stabilirea, după caz, a creanţei fiscale principale, precum şi a creanţelor fiscale accesorii aferente creanţei fiscale principale.
Pentru stabilirea bazei impozabile ajustate pentru impozitul pe venit se au în vedere următoarele:
- documentele/informaţiile prezentate de persoana fizică verificată;
- documentele/informaţiile deţinute sau obţinute de organul fiscal referitoare la veniturile, cheltuielile, patrimoniul şi fluxurile de trezorerie ale persoanei fizice verificate;
- informaţii oficiale publicate de autorităţi sau de instituţii publice;
- oricare alte documente sau informaţii relevante pentru stabilirea bazei impozabile;
- declaraţiile fiscale depuse de persoana fizică verificată şi/sau de plătitori pentru aceasta.
Rezultatul verificăriisituaţiei fiscale personale se consemnează într-un raport scris în care se prezintă constatările din punct de vedere faptic şi legal, cu excepţia cazurilor în care se fac constatări în legătură cu săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în legătură cu mijloacele de probă privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul verificării situaţiei fiscale personale. în situația în care constatările efectuate cu ocazia verificării situației fiscale personale ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală, organul fiscal are obligaţia de a întocmi un proces-verbal semnat şi de către persoana fizică supusă verificării, cu sau fără explicaţii ori obiecţiuni din partea acesteia.
La finalizarea verificării situaţiei fiscale personale, organul fiscal central prezintă persoanei fizice constatările şi consecinţele lor fiscale, acordându-i acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, cu excepţia cazului în care bazele de impozitare nu au suferit nicio modificare în urma verificării sau a cazului în care persoana fizică renunţă la acest drept şi notifică, în scris, acest fapt organului fiscal.
Data, ora şi locul prezentării concluziilor se comunică, în scris, persoanei fizice, în timp util.
Persoana fizică are dreptul să prezinte, în scris, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data prezentării concluziilor, punctul de vedere cu privire la constatările verificării situaţiei fiscale personale, punct de vedere ce se anexează la raportul de verificare şi asupra căruia organul fiscal central se pronunţă în cuprinsul raportului.
Raportul de verificare stă la baza emiterii actului administrativ(decizia de impunere sau, după caz, decizia de încetare a procedurii de verificare).
Totalitatea documentelor şi informaţiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic şi legal, precum şi cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă constituie Dosarul Adminsitrativ al Acțiunii de Control Fiscal(art. 1 pct.20^1 din Codul de procedură fiscală).La cererea scrisă a persoanei fizice supusă unei acţiuni de verificare a situației fiscale personale, organul fiscal are obligaţia să pună la dispoziţia acesteia dosarul administrativ al acţiunii de control fiscal. Acolo unde este cazul, documentele/informaţiile sunt anonimizate pentru a se asigura confidenţialitatea datelor cu caracter personal şi secretul fiscal.
II. Verificarea documentară
Pentru stabilirea corectă a situaţiei fiscale a contribuabilului/plătitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentară.
Verificarea documentară se efectuează în cadrul termenului de prescripţie a dreptului de a stabili creanţe fiscale. Stabilirea perioadelor care sunt supuse verificării documentare se efectuează de organul fiscal competent în funcţie de riscul fiscal identificat. Pot fi supuse verificării documentare perioade determinate din cadrul uneia sau al mai multor perioade impozabile. Totodată, pot face obiectul verificării documentare una sau mai multe operaţiuni realizate într-o perioadă determinată, după caz.
Pot fi propuse pentru verificare documentară acele persoane fizice al căror risc de neconformare a fost determinat de operațiuni de o complexitate care nu revendică într-o primă etapă inițierea unei verificări a situației fiscale personale.
Prin activitatea de verificare documentară funcționarii publici cu atribuții de verificare a situației fiscale personale a persoanelor fizice stabilesc situația fiscală şi determină veniturile impozabile realizate comparativ cu veniturile declarate ale persoanei fizice supuse verificării documentare.
în acest sens sunt parcurse următoarele etape:
- analiza preliminară, etapă ce presupune examinarea înscrisurilor sau informaţiilordespre activitatea persoanei fizice verificate referitoare la intrările și ieșirile de fonduri și la creșterea sau descreșterea elementelor patrimoniale pe perioada verificată, avându-se în vedere operațiunile care au condus la stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile, precum și, după caz, a altor operațiuni care pot influența situația fiscală, rezultate din documentele sau informațiile obținute de organul fiscal;
- în situația în care, ca urmare a verificării documentare, organul fiscal constată diferențe față de creanțele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile și/sau informațiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil/plătitor, acestaînștiințează persoana fizică despre constatările efectuate.Odată cu înștiințarea, organul fiscal solicită documentele şi explicaţiile scrise pe care persoana fizică trebuie să le prezinte în vederea clarificării situației fiscale;
- în cazul în care documentele solicitate nu sunt prezentate în termen de 30 de zile de la comunicarea înștiințării sau documentele prezentate nu sunt suficiente pentru clarificarea situației fiscale, organul fiscal stabilește diferențele de creanțe fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impuneresau dispune măsurile necesare respectării prevederilor legale, după caz; La solicitarea persoanei fizice verificate, pentru motive temeinic justificate, organul fiscal poate aproba prelungirea termenului pentru prezentarea documentelor.
- analiza eventualelor informaţii/documente prezentate în raport cu cele deţinute de organul fiscal;
-audierea persoanei fizice;Decizia de impunere emisă fără audierea persoanei fizice este nulă, cu excepţia cazului în care aceasta notifică organul fiscal, în scris, că renunţă la audiere.
Persoana are dreptul să îşi prezinte în scris punctul de vedere, în termen de 5 zile lucrătoare de la data audierii. Termenul poate fi prelungit cu cel mult 5 zile lucrătoare, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului de control fiscal.
-
In situaţia în care baza de impozitare se ajustează, organul de control fiscal procedează la emiterea deciziei de impunere/span>în termen de cel mult 25 de zile lucrătoare de la data audierii persoanei fizice; comunicarea deciziei de impunere se realizează în condiţiile art. 47 din Codul de procedură fiscală; decizia de impunere este o decizie sub rezerva verificării ulterioare.
-In situația în care baza de impozitare nu se ajustează, organul de control fiscal procedează la întocmirea și comunicareaînștiințării privind încetarea acțiunii de verificare documentară.