SME-SS (Schema specială de TVA pentru întreprinderile mici)
SME-SS
SME-SS (Schema specială de TVA pentru întreprinderile mici)
DESCRIERE SISTEM
În efortul de a reduce sarcinile administrative pentru întreprinderile mici (IM), multe state membre ale UE au implementat reguli speciale cunoscute sub numele de "Regimul special de TVA pentru IM". Acest regim scuteşte IM, care au o cifră de afaceri sub un anumit plafon, de obligațiile de înregistrare şi colectare a TVA în statele membre de stabilire. Cu toate acestea, la momentul actual, aceste plafoane de scutire de TVA variază semnificativ între statele membre, de la 10.000 EUR în Grecia până la 85.000 EUR în Italia, existând şi state membre care nu aplică regimul de scutire de TVA pentru IM. Aplicarea regimului special pentru IM la nivelul Uniunii Europene este voluntară şi, dacă o persoană impozabilă alege să-l aplice, aceasta nu percepe TVA pentru operațiunile realizate.
Noul regim special pentru întreprinderile mici (SME-SS) se va aplica începând cu 1 ianuarie 2025. Aceasta permite persoanelor impozabile stabilite într-un stat membru să aplice regimul special pentru IM nu numai în statul membru de stabilire, ci şi în orice alt stat membru care aplică un regim de scutire pentru IM, în anumite condiții.
SME-SS a fost instituit în scopul reducerii sarcinii administrative a IM şi pentru a contribui la crearea unui mediu fiscal care să faciliteze creşterea întreprinderilor şi dezvoltarea comerțului transfrontalier. Astfel, începând cu 01.01.2025, întreprinderile mici stabilite într-un stat membru, care efectuează livrări de bunuri şi/sau prestări servicii în alte țări UE în care nu sunt stabilite, vor avea oportunitatea de a beneficia de scutire de la colectarea şi plata TVA, în statele membre respective, în aceleaşi condiții precum întreprinderile mici locale.
Conform Directivei 2020/285, începând cu ianuarie 2025 statele membre pot aplica un plafon național de scutire de TVA pentru întreprinderile mici ce vor fi supuse TVA-ului, de maximum 85.000 EUR. Foarte important de menționat este faptul că posibilitatea de a stabili un plafon național de scutire este opțională, această decizie aparținând fiecărui stat membru în funcție de condițiile sale politice şi economice.
De asemenea, începând cu ianuarie 2025, se instituie un plafon de scutire de TVA la nivel unional de 100.000 euro pentru întreprinderile mici care doresc să aplice regimul special de scutire de TVA în alte state membre decât cel de stabilire.
Întreprinderile mici eligibile vor beneficia de scutire de la plata TVA începând cu, cel târziu, cea de-a 35-a zi lucrătoare de la depunerea unei notificări prealabile sau a actualizării acesteia, cu excepția cazurilor specifice în care, pentru a preveni evaziunea fiscală sau evitarea obligațiilor fiscale, statele membre care acordă scutirea solicită un termen suplimentar pentru a efectua verificările necesare.
Întreprinderile din afara UE nestabilite în UE nu vor beneficia de regimul special de TVA pentru IM.
CONTRIBUABILI VIZAȚI
Pentru a accesa scutirea transfrontalieră, IM trebuie să informeze mai întâi statul membru de stabilire, şi să fie identificată în acel stat membru printr-un cod/număr individual de identificare, la nivel european, care să conțină sufixul "EX". Această cerință de notificare urmăreşte să asigure un control eficient al aplicării scutirii transfrontaliere. Odată identificată, persoana impozabilă trebuie să raporteze statului membru de stabilire atât valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau a prestărilor de servicii efectuate în statul membru de stabilire, cât şi în fiecare stat membru în care aplică regimul de scutire.
Notificarea prealabilă, prin care IM îşi anunță intenția de a aplica noul regim de TVA, va conține cel puțin următoarele informații: de plată înseamnă:
Numele, activitatea, forma juridică şi adresa întreprinderii;
Statul sau statele membre în care intenționează să beneficieze de scutire;
Valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în statul membru în care este stabilită şi în fiecare dintre celelalte state membre în cursul anului calendaristic precedent sau cu doi ani calendaristici precedenți (în funcție de legislația statutului respectiv);
Valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în statul membru în care este stabilită şi în fiecare dintre celelalte state membre în cursul anului calendaristic curent anterior notificării.
CONDIȚII DE ELIGIBILITATE pentru aplicarea regimului special de scutire la nivel unional
Se aplică scutirea, la cerere, întreprinderilor mici stabilite în alte state membre şi a căror cifră de afaceri anuală la nivel de UE aferentă valorii livrărilor de bunuri şi prestării serviciilor efectuate nu depăşeşte în anul curent, şi nici în anul precedent, plafonul anual la nivel de Uniune de 100.000 EUR.
Suplimentar față de prima condiție, valoarea livrărilor efectuate, de către întreprinderi mici, într-un anumit stat membru nu trebuie să depăşească plafonul acelui stat (valoarea livrării de bunuri şi prestării serviciilor poate fi de maxim 85.000 EUR în funcție de legislația națională a fiecărui stat membru).
întreprinderea mică, indiferent dacă este stabilită sau nu în statul membru care acordă scutirea, nu poate beneficia de această scutire pe o perioadă de un an calendaristic dacă plafonul stabilit a fost depăşit în anul calendaristic precedent. Statul membru care acordă scutirea poate prelungi această perioadă la doi ani calendaristici.
BENEFICII IM-uri
Acest nou regim permite IM să-şi desfăşoare activitățile în întreaga UE cu sarcini administrative reduse, facilitând creşterea economică şi operațiunile transfrontaliere.
Oferă posibilitatea întreprinderilor mici eligibile, angajate în comerțul transfrontalier, să beneficieze de scutirea de la plata TVA în aceleaşi condiții ca întreprinderile mici din statele membre de destinație;
Nu este necesară înregistrarea în scopuri de TVA, în statul/statele membru/membre de scutire (NU se poate deduce TVA)
Costurile totale de conformare cu care se confruntă întreprinderile mici pentru a respecta obligațiile în materie de TVA se estimează a fi reduse cu 18% anual;
Oportunitate de dezvoltare a întreprinderii mici la nivel internațional, preconizându-se că până în anul 2025 numărul de consumatori UE care participă la comerțul electronic va fi de aproximativ 569 de milioane;
Reducerea birocrației şi crearea condițiilor de concurență echitabile pentru întreprinderile mici, indiferent de locul în care acestea sunt stabilite în UE, prin proceduri simplificate în ceea ce priveşte înregistrarea şi raportarea.
DREPTURI ŞI OBLIGAȚII IM-uri
DREPTURI
OBLIGAȚII
I se permite să actualizeze orice informație din notificarea prealabilă, cu excepția numărului de identificare care conține sufixul EX, emis de statul membru de stabilire;
Poate decide să părăsească voluntar regimul special în statul sau statele membre în care nu este stabilită (informând în prealabil SM de stabilire cu privire la decizia sa de a înceta utilizarea regimului special);
IM-urilor eligibile li se vor atribui numere unice de identificare la nivel european, în cadrul regimului special, de către statul membru de stabilire, în termen de 35 de zile de la data notificării prealabile;
Este înştiințată cu privire la: → respingerea cererii de a beneficia de regimul special (cuprinde şi motivul refuzului); → încetarea scutirii în unul/mai multe state membre de scutire (cuprinde motivul şi data încetării);
Corectarea Raportului trimestrial deja depus;
Reducerea birocrației şi crearea condițiilor de concurență echitabile pentru întreprinderile mici, indiferent de locul în care acestea sunt stabilite în UE, prin proceduri simplificate în ceea ce priveşte înregistrarea şi raportarea.
Se identifică cu numărul său de identificare obținut în statul membru de stabilire şi care conține sufixul EX;
Informează statul membru de stabilire în termen de 15 zile lucrătoare atunci când plafonul anual al cifrei de afaceri la nivelul UE este depăşit şi declară: → valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii care au fost efectuate de la începutul trimestrului calendaristic curent în statul membru de stabilire şi în orice stat membru, altul decât statul membru de stabilire, până la data depăşirii plafonului anual al Uniunii;
Informează statul membru de stabilire (printr-o actualizare a unei notificări prealabile) cu privire la orice modificare a informațiilor furnizate anterior;
întreprinderea mică care beneficiază de scutire în statul membru de scutire, trebuie să raporteze pentru fiecare trimestru calendaristic către statul membru de stabilire: → valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în cursul trimestrului calendaristic în statul membru de stabilire sau "0" dacă nu au fost efectuate livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii; → valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în cursul trimestrului calendaristic în fiecare dintre statele membre, altele decât statul membru de stabilire, sau "0" dacă nu au fost efectuate livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii;
Dacă este eligibilă să beneficieze de mai mult de un plafon sectorial, poate utiliza doar unul dintre aceste plafoane.
CONTACT
Pentru informații privind condițiile de aplicare la schema specială in alte state membre puteti accesa următorul link
DIRECTIVA (UE) 2020/285 A CONSILIULUI din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce priveşte regimul special pentru întreprinderile mici şi a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce priveşte cooperarea administrativă şi schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici (disponibil şi în format pdf ).
* Legislația națională este în curs de elaborare - Proiect de OUG privind modificarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal - constand în transpunerea Directivei (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 Februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce priveste regimul special pentru întreprinderile mici şi a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce priveste cooperarea administrativă şi schimbul de informații în scopul monitoriză rii aplicarii corecte a regimului special pentru întreprinderile mici.
* După adoptarea legislației naționale în materie, Administrația Fiscală îşi va actualiza îndrumările cu informații despre noile reguli TVA.