[ANAF]
x

 Autentificare utilizator

 Autentificare certificat

 Depunere declarație unică și alte formulare SPV-PF

 Înregistrare în Spațiul Privat Virtual

ANAF > Direcţia Generală Control Venituri Persoane Fizice > PFAM (programul de conformare al persoanelor fizice cu averi mari)
Logout
  • Despre ANAF
    • Conducere ANAF >
      • Demnitari ANAF
      • Agenda conducerii ANAF
    • Organizare >
      • Regulamentul de organizare și funcționare al ANAF
      • Organigramă
      • Unități subordonate
      • Resurse umane >
        • Concursuri
        • Posturi vacante
        • Testare profesională
        • Concurs Direcția Generală Antifraudă Fiscală
    • Strategii ANAF >
      • Programe și strategii
      • Proiecte de digitalizare >
        • SAF-T
        • E-Factura
        • OSS
        • SIPOCA 739
      • Rapoarte și studii
  • Asistență Contribuabili
    • Informații privind obligațiile fiscale >
      • Calendarul obligațiilor fiscale
    • Declararea obligaţiilor fiscale >
      • Toate formularele, cu explicații
      • Norme de venit
      • Prețuri medii produse agricole
      • Codurile CAEN
      • Cursuri valutare
    • Plata obligaţiilor fiscale >
      • Codurile IBAN
      • Nomenclatoarele obligațiilor
    • Programe utile
    • Legislaţie >
      • Buletin informativ fiscal
      • Codul fiscal
      • Codul de procedură fiscală
      • Circulare ANAF
      • Alte acte normative
    • Acorduri internaționale >
      • Convenții pentru evitarea dublei impuneri
      • Acorduri internaționale
      • Colaborări internaționale
    • Servicii oferite contribuabililor >
      • Servicii electronice oferite contribuabililor
      • Ghiduri curente și alte materiale informative
      • Întrebări și răspunsuri pe Facebook
      • Baza de date cu întrebări și răspunsuri - ANAFI
      • Adrese sedii ANAF dotate cu calculatoare destinate Self - Service
      • Campanie depunere Declarația unică 2022
      • Seminarii web
      • Acces date prin SMS
      • Catalogul serviciilor oferite contribuabililor
    • Carta contribuabilului
  • Servicii Online
    • Inregistrare utilizatori
    • Descărcare declaraţii electronice
    • Programări online
    • Verificare documente electronice eliberate în Spaţiul Privat Virtual
    • Registre >
      • Registrul RO e-Factura
      • Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA
      • Registrul persoanelor impozabile care aplică TVA la încasare
      • Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA
      • Registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi
      • Registrul agricultorilor care aplică regimul special
      • Registrul entităților/unităților de cult
      • Lista persoanelor impozabile care au depus D089 pe propria răspundere - Energie electrică
      • Lista persoanelor impozabile care au depus D089 pe propria răspundere - Gaze naturale
    • Rapoarte tranzacții și transferuri
    • Servicii WEB - ANAF
    • Obligaţii restante către bugete
    • Aparate de marcat electronice fiscale (case de marcat)
    • Rambursare TVA din UE
    • Stadiul de soluţionare al unui decont cu suma negativă de TVA
    • Notificări
    • Aplicaţii în curs de dezvoltare pentru interesul contribuabililor
    • PATRIMVEN - specificații tehnice
    • One Stop Shop
  • Info publice
    • Informaţii de interes public >
      • Numele și prenumele persoanei responsabile pentru Legea 544/2001
      • Modalități de contestare
      • Lista documente de interes public și lista cu documente produse/gestionate de instituție
      • Rapoarte de aplicare a Legii 544/2001
      • Buletin informativ în baza Legii nr.544/2001
      • Buget >
        • Buget pe surse financiare
        • Situația plăților
        • Situația drepturilor salariale
      • Bilanțuri contabile
      • Declaraţii de avere şi interese >
        • Declaraţii de avere şi interese
        • Ghidul de completare a declaraţiilor de avere şi interese
      • Informaţii privind agenţii economici >
        • Listele contribuabililor mari şi mijlocii
        • Antrepozite fiscale autorizate
      • Formulare tip
      • Protocoale ANAF
      • Situația bunurilor imobile intrate în proprietatea statului
      • Lista achiziţiilor publice de produse, servicii şi lucrări
      • Ordin nr. 830/10-X-2006 al preşedintelui ANAF
      • Registrul Național de Publicitate Mobiliară
      • RSS
    • Plan de măsuri pentru eficientizarea colectării veniturilor la Bugetul General Consolidat
    • Codul de conduită al personalului ANAF
    • Formular de contact
    • Strategia Națională Anticorupție
    • Trasabilitate produse din TUTUN
    • Situaţia deconturilor de TVA cu opţiune de rambursare
  • Info ANAF
    • Consultare publică
    • Protecția datelor cu caracter personal
    • Registrul Unic al Transparenței Intereselor
    • Relaţii internaţionale >
      • Prezentare
      • Proiecte >
        • Fonduri europene preaderare - finalizate
        • Fonduri structurale
        • Fonduri ENPI
        • Fonduri FSE
        • Program Hercule III 2014-2020
        • Fonduri ENI
      • Banca Mondială >
        • RAMP
    • Granturi Norvegiene 2009 - 2014
    • Granturi Norvegiene >
      • Fonduri bilaterale 2009-2014
    • Granturi Elvețiene
    • Anunţuri >
      • Valorificare bunuri din proprietatea privată a statului
      • Valorificare prin licitaţie a bunurilor sechestrate
      • Valorificare prin vânzare directă a bunurilor sechestrate
      • Anunţuri de achiziţie de bunuri şi servicii
      • Anunţuri acte administrative fiscale
      • Executări silite cu darea în plată
      • Lista centralizată a bunurilor perisabile
      • Anunțuri bunuri perisabile
      • Valorificări bunuri perisabile
      • Anunţuri de interes general
    • Hartă site
  • Info UE
    • Sancţiuni internaţionale >
      • Cadrul juridic privind sancțiunile internaționale
      • Regimuri sancționatorii
      • Ordine de blocare/deblocare
      • Informații utile privind sancțiunile internaționale
    • Info Brexit
    • Rambursări TVA din UE
    • VIES solicitare verificare cod TVA
    • VIES verificarea codului TVA
    • EMCS >
      • Prima pagină
      • Descriere EMCS >
        • Ce este EMCS?
        • Baza legală a EMCS
        • Schema simplă de funcţionare
        • Etapele de dezvoltare
        • Caiete de sarcini
      • Funcţionalitate >
        • Ce reprezintă FESS?
        • Descrierea funcţionării sistemului
        • SEED
      • Prototip EMCS
      • Glosar
      • Noutăţi
      • Contact EMCS
    • ICS2 - Sistemul de control al importurilor
  • Contact
    • Formular de contact
    • Call Center Asistență Contribuabili
    • Relații publice/mass media
    • Contact unități fiscale
    • Contact Trezorerii
    • Afişare sediu unitate fiscală
    • Magazine proprii valorificare bunuri
    • Programul de funcționare al instituției
{}

Descrierea programului


Ascultă

Complexitatea contextului economic al ultimilor ani şi presiunile în creştere generate de procesul de globalizare determină autorităţile fiscale să identifice noi vectori de creştere şi de eficientizare a activităţii. Identificarea şi fiscalizarea veniturilor real obţinute de unele categorii de persoane fizice, considerate cu potenţial sau risc fiscal, reprezintă o miză cu o importanţă deosebită pentru administraţiile fiscale moderne. În acest context, o categorie de contribuabili care face obiectul unei atenţii speciale o reprezintă segmentul persoanelor fizice cu averi mari (PFAM), datorită complexităţii şi dimensiunii afacerilor şi fluxurilor financiare pe care le gestionează, precum şi impactului semnificativ asupra sistemului general de impozitare a veniturilor pe care îl are conformarea sau neconformarea fiscală a acestora. Astfel, un număr tot mai mare de administraţii fiscale îşi înfiinţează unităţi dedicate acestui segment de contribuabili, în scopul unei mai bune înţelegeri a comportamentului de afaceri al acestora, al identificării riscurilor fiscale şi al îmbunătăţirii conformării la declararea şi plata impozitelor.

Toţi contribuabilii, indiferent de rolul lor în viaţa socială şi economică, trebuie să-şi cunoască drepturile, obligaţiile şi consecinţele cu care se vor confrunta în caz de neconformare. Menţinerea încrederii în sistemul fiscal presupune informarea permanentă asupra politicii şi strategiei fiscale, modalităţii de utilizare a banilor publici, dar şi asigurarea că toţi contribuabilii sunt trataţi corect.

În anul 2011, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a iniţiat procesul de creare a premiselor legislative şi organizatorice necesare implementării programului de asigurare a conformării fiscale a persoanelor fizice cu averi mari, ca o expresie normală de integrare a României în tendinţele globale de abordare a fiscalităţii.

Prin Strategia de conformare fiscală a PFAM pe baza managementului riscurilor, adoptată în anul 2012, a fost mandatată cu punerea în aplicare a unui program dedicat acestui segment de contribuabili Direcţia Verificări Fiscale din cadrul structurii centrale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (începând cu anul 2015, DVF a fost reorganizată sub denumirea Direcţia Generală Control Venituri Persoane Fizice).

În anul 2017 Strategia de conformare fiscală a PFAM a fost actualizată, în consecinţa adoptării Strategiei Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală 2017 – 2020 şi ţinându-se seama de noile evoluţii şi tendinţe identificate pe plan internaţional în domeniul conformării fiscale pe acest segment de contribuabili.

Conform noii strategii de conformare adoptate, prin PFAM se înţelege persoana fizică rezidentă română care deţine o avere mai mare de 25 de milioane de euro, atât în România cât şi în străinătate, conform surselor de informaţii interne şi externe disponibile ANAF.

La momentul adoptării strategiei (mai 2017), grupul PFAM constituit pe baza acestei definiţii cuprindea 364 de persoane fizice, cu menţiunea că acest grup se actualizează anual, pe măsura preluării şi prelucrării de noi informaţii.

Programul are în vedere abordarea pe bază de risc a problemelor de conformare fiscală ataşabile acestei categorii de contribuabili, urmărind cunoaşterea şi înţelegerea aspectelor care caracterizează segmentul analizat şi a factorilor care influenţează neconformarea, articularea riscurilor fiscale specifice şi identificarea, proiectarea şi aplicarea tratamentelor celor mai eficace şi eficiente pentru îmbunătăţirea gradului de conformare.

Strategia pusă în aplicare, deşi include un program de selectare în vederea controlului şi alocarea de resurse semnificative pentru efectuarea verificărilor, nu se rezumă la aceste acţiuni. Obiectivul constând în creşterea conformării fiscale a segmentului contribuabililor persoane fizice cu averi mari, pentru riscurile identificate se aplică o paletă extinsă de tratamente, începând cu oferirea de servicii de asistenţă contribuabililor, informarea şi educarea acestora în scopul cunoaşterii şi respectării legislaţiei fiscale, comunicarea publică a mesajelor de încurajare a conformării fiscale. De asemenea, se pune accent pe dialogul cu organizaţiile profesionale şi practicienii din domeniul fiscal, în vederea identificării problemelor cu care se confruntă contribuabilii şi a soluţiilor celor mai adecvate, astfel încât, prin interacţiuni reciproce, să se pună bazele unui sistem de învăţare în comun şi să se amelioreze sistemul de practici fiscale din România, la cel mai favorabil cost pentru ambele părţi. Astfel, contribuabilii beneficiază de avantaje cum sunt costurile mai reduse ale conformării, reducerea riscurilor de controverse fiscale, optimizarea utilizării timpului afectat gestionării problemelor fiscale şi o mai bună înţelegere a legislaţiei în domeniu, iar administraţia fiscală îşi îndeplineşte rolul de îmbunătăţire a colectării veniturilor bugetare.

Un element de noutate al noii abordări strategice în materia asigurării conformării fiscale voluntare îl constituie utilizarea unui serviciu dedicat managementului relaţiilor cu contribuabilii PFAM, prin care fiecare persoană din categoria PFAM beneficiază de serviciile unui inspector fiscal, cu atribuţii în cunoaşterea şi gestionarea problemelor de conformare fiscală specifice şi a oferirii de servicii de calitate, particularizate. Se introduce astfel, în practica fiscală din România în domeniul conformării persoanelor fizice, conceptul modern de conformare prin colaborare normal cooperative compliance

Pe de altă parte, în scopul combaterii cazurilor în care contribuabilii nu înţeleg să se conformeze obligaţiilor legale, tratamentul fiscal pus în practică constă în efectuarea de verificări amănunţite şi inspecţii fiscale, utilizând analiza de risc pentru selectarea persoanelor care urmează a fi supuse controlului. Programul de control vizează atât corectarea situaţiei fiscale a contribuabililor selectaţi pentru verificări prin stabilirea obligaţiilor fiscale suplimentare de plată şi, după caz, sancţionarea abaterilor constatate, cât şi încurajarea conformării fiscale generale a celorlalţi contribuabili, prin publicarea periodică a rezultatelor obţinute.

Rabursări TVA din UE VIES Solicitare verificare cod TVA Verificarea codului TVA OSS Verificarea autorizatiei pentru accize
MFP EMCS WebsiteSolvit WebsiteTAXEDU

Ministerul Finantelor Publice Ministerul Finantelor Publice © Agenția Națională de Administrare Fiscală - CNIF - Conținutul acestui portal este proprietatea Agenției Naționale de Administrare Fiscală

Complementary Content