[ANAF]
x

 Autentificare utilizator

 Autentificare certificat

 Depunere declarație unică și alte formulare SPV-PF

 Înregistrare în Spațiul Privat Virtual

ANAF > Despre ANAF > Strategii ANAF > Proiecte de digitalizare > SME-SS (Schema specială de TVA pentru întreprinderile mici)
Logout
  • Despre ANAF
    • Conducere ANAF >
      • Demnitari ANAF
      • Agenda conducerii ANAF
    • Organizare >
      • Regulamentul de organizare și funcționare al ANAF
      • Organigrama
      • Unități subordonate
      • Resurse umane >
        • Concursuri
        • Propuneri subiecte concurs
        • Transfer
        • Posturi vacante
        • Testare profesională
        • Concurs Direcția Generală Antifraudă Fiscală
        • Procedură probe suplimentare
      • Comisia Paritară ANAF - aparat propriu
      • Acord Colectiv
    • Strategii ANAF >
      • Programe și strategii
      • Proiecte de digitalizare >
        • SAF-T
        • E-Factura
        • OSS
        • RO e-Transport
        • SIPOCA 739
        • CESOP
        • SME-SS (Schema specială de TVA pentru întreprinderile mici)
      • Rapoarte și studii
      • Declarație accesabilitate
  • Asistență Contribuabili
    • Informații privind obligațiile fiscale >
      • Calendarul obligațiilor fiscale
    • Declararea obligaţiilor fiscale >
      • Toate formularele, cu explicații
      • Norme de venit
      • Prețuri medii produse agricole
      • Codurile CAEN
      • Cursuri valutare
    • Plata obligaţiilor fiscale >
      • Codurile IBAN
      • Nomenclatoarele obligațiilor
    • Programe utile
    • Legislaţie >
      • Buletin informativ fiscal
      • Codul fiscal
      • Codul de procedură fiscală
      • Circulare ANAF
      • Alte acte normative
    • Acorduri internaționale >
      • Convenții pentru evitarea dublei impuneri
      • Acorduri internaționale
      • Colaborări internaționale
    • Servicii oferite contribuabililor >
      • Servicii electronice oferite contribuabililor
      • Ghiduri curente și alte materiale informative
      • Întrebări și răspunsuri pe Facebook
      • Baza de date cu întrebări și răspunsuri - ANAFI
      • Adrese sedii ANAF dotate cu calculatoare destinate Self - Service
      • Seminare web
      • Acces date prin SMS
      • Catalogul serviciilor oferite contribuabililor
    • Schimbul automat de informații în domeniul impozitelor directe >
      • Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC1)
      • Directiva 2014/107/UE privind schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal (DAC2)/CRS/FATCA >
        • Ghiduri privind schimbul automat de informații
        • Întrebări frecvente
        • Listă jurisdicții
        • Alte link-uri utile
      • Directiva (UE)2016/881 a Consiliului din 25 mai 2016 de modificare a Directivei 2011/16/UE(DAC4)
      • Directiva 2018/822/UE privind obligația de raportare a aranjamentelor transfrontaliere (DAC6)
      • Directiva (UE) 2021/514 a Consiliului de modificare a Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativã în domeniul fiscal (DAC7)
      • Contact >
        • Contact pentru probleme de business
        • Formular contact pentru probleme tehnice
    • Carta contribuabilului
  • Servicii Online
    • Inregistrare utilizatori
    • Descărcare declaraţii electronice
    • Programări online
    • Verificare documente electronice eliberate în Spaţiul Privat Virtual
    • Registre >
      • Registrul RO e-Factura
      • Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA
      • Registrul persoanelor impozabile care aplică TVA la încasare
      • Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA
      • Registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi
      • Registrul agricultorilor care aplică regimul special
      • Registrul entităților/unităților de cult
      • Lista persoanelor impozabile care au depus D089 pe propria răspundere - Energie electrică
      • Lista persoanelor impozabile care au depus D089 pe propria răspundere - Gaze naturale
    • Servicii WEB - ANAF
    • Lista contribuabililor fără obligații restante
    • Obligaţii restante către bugete
    • Aparate de marcat electronice fiscale (case de marcat)
    • Rambursare TVA din UE
    • Stadiul de soluţionare al unui decont cu suma negativă de TVA
    • Notificări
    • Aplicaţii în curs de dezvoltare pentru interesul contribuabililor
    • PATRIMVEN - specificații tehnice
    • One Stop Shop
    • Formular 707
  • Info publice
    • Informaţii de interes public >
      • Numele și prenumele persoanei responsabile pentru Legea 544/2001
      • Formular pentru solicitare informaţii de interes public
      • Modalități de contestare
      • Lista documente de interes public și lista cu documente produse/gestionate de instituție
      • Rapoarte de aplicare a Legii 544/2001
      • Buletin informativ în baza Legii nr. 544/2001
      • Buget >
        • Buget pe surse financiare
        • Situația plăților
        • Situația drepturilor salariale
      • Bilanțuri contabile
      • Declaraţii de avere şi interese >
        • Declaraţii de avere şi interese
        • Ghidul de completare a declaraţiilor de avere şi interese
      • Informaţii privind agenţii economici >
        • Listele contribuabililor mari şi mijlocii
        • Antrepozite fiscale autorizate
      • Formulare tip
      • Protocoale ANAF
      • Lista achiziţiilor publice de produse, servicii şi lucrări
      • Ordin nr. 830/10-X-2006 al preşedintelui ANAF
      • Registrul Național de Publicitate Mobiliară
      • RSS
    • Plan de măsuri pentru eficientizarea colectării veniturilor la Bugetul General Consolidat
    • Strategia Națională Anticorupție
    • Metodologia de calcul al duratei de completare a formularelor ANAF
    • Situația bunurilor imobile eligibile conform OUG 91/2023
  • Info ANAF
    • Consultare publică
    • Protecția datelor cu caracter personal
    • Registrul Unic al Transparenței Intereselor
    • Relaţii internaţionale >
      • Prezentare
      • Banca Mondială >
        • RAMP
    • Anunţuri >
      • Valorificare bunuri din proprietatea privată a statului
      • Valorificare prin licitaţie a bunurilor sechestrate
      • Valorificare prin vânzare directă a bunurilor sechestrate
      • Anunţuri de achiziţie de bunuri şi servicii
      • Anunţuri acte administrative fiscale
      • Executări silite cu darea în plată
      • Lista centralizată a bunurilor perisabile
      • Anunțuri bunuri perisabile
      • Valorificări bunuri perisabile
      • Anunţuri de interes general
    • Hartă site
    • Campanii
  • Programe și Proiecte
    • P.N.R.R. >
      • Descriere P.N.R.R.
      • Jaloane/Ținte
      • Investiții ce sustin reforma A.N.A.F. prin digitalizare
    • Proiecte finanțate FSE >
      • Îmbunătățirea sistemului de monitorizare a tranzacțiilor intracomunitare, cod SIPOCA 702
      • Consolidarea capacității A.N.A.F. de a susține inițiativele de modernizare, cod SIPOCA 604
    • Proiecte finanțate din PSRS/TSI
    • Arhivă proiecte
  • Info UE
    • Info Brexit
    • Rambursări TVA din UE
    • VIES solicitare verificare cod TVA
    • VIES verificarea codului TVA
    • EMCS >
      • Prima pagină
      • Descriere EMCS >
        • Ce este EMCS?
        • Baza legală a EMCS
        • Schema simplă de funcţionare
        • Etapele de dezvoltare
        • Caiete de sarcini
      • Funcţionalitate >
        • Ce reprezintă FESS?
        • Descrierea funcţionării sistemului
        • SEED
      • Prototip EMCS
      • Glosar
      • Noutăţi
      • Contact EMCS
    • ICS2 - Sistemul de control al importurilor
  • Integritate Instituțională
    • Cod etic/deontologic/de conduită
    • Declaraţia privind asumarea unei agende de integritate organizaţională
    • Raportări privind încălcări ale legii
    • Planul de integritate al instituţiei
    • Situaţia incidentelor de integritate şi măsurile adoptate
    • Lista cuprinzând cadourile primite potrivit Legii nr.251/2004 și destinația acestora
    • Raport anual de evaluare a măsurilor incluse în Planul de integritate al ANAF pe perioada 2022-2025
  • Sancțiuni Internaționale
    • Cadrul juridic național privind sancțiunile internaționale
    • Cadrul juridic internațional și Liste persoane și entități vizate de sancțiuni internaționale
    • Informații utile privind sanctiunile internationale / Formular tip / Procedura solicitării
    • Ordine de blocare/deblocare
  • Contact
    • Formular de contact
    • Call Center Asistență Contribuabili
    • Direcția Generală Juridică
    • Relații publice/mass media
    • Contact unități fiscale
    • Contact Trezorerii
    • Afişare sediu unitate fiscală
    • Magazine proprii valorificare bunuri
    • Programul de funcționare al instituției
{}

SME-SS (Schema specială de TVA pentru întreprinderile mici)

SME-SS

SME-SS (Schema specială de TVA pentru întreprinderile mici)

DESCRIERE SISTEM

În efortul de a reduce sarcinile administrative pentru întreprinderile mici (IM), multe state membre ale UE au implementat reguli speciale cunoscute sub numele de "Regimul special de TVA pentru IM". Acest regim scuteşte IM, care au o cifră de afaceri sub un anumit plafon, de obligațiile de înregistrare şi colectare a TVA în statele membre de stabilire. Cu toate acestea, la momentul actual, aceste plafoane de scutire de TVA variază semnificativ între statele membre, de la 10.000 EUR în Grecia până la 85.000 EUR în Italia, existând şi state membre care nu aplică regimul de scutire de TVA pentru IM. Aplicarea regimului special pentru IM la nivelul Uniunii Europene este voluntară şi, dacă o persoană impozabilă alege să-l aplice, aceasta nu percepe TVA pentru operațiunile realizate.

Noul regim special pentru întreprinderile mici (SME-SS) se va aplica începând cu 1 ianuarie 2025. Aceasta permite persoanelor impozabile stabilite într-un stat membru să aplice regimul special pentru IM nu numai în statul membru de stabilire, ci şi în orice alt stat membru care aplică un regim de scutire pentru IM, în anumite condiții.

SME-SS a fost instituit în scopul reducerii sarcinii administrative a IM şi pentru a contribui la crearea unui mediu fiscal care să faciliteze creşterea întreprinderilor şi dezvoltarea comerțului transfrontalier. Astfel, începând cu 01.01.2025, întreprinderile mici stabilite într-un stat membru, care efectuează livrări de bunuri şi/sau prestări servicii în alte țări UE în care nu sunt stabilite, vor avea oportunitatea de a beneficia de scutire de la colectarea şi plata TVA, în statele membre respective, în aceleaşi condiții precum întreprinderile mici locale.

Conform Directivei 2020/285, începând cu ianuarie 2025 statele membre pot aplica un plafon național de scutire de TVA pentru întreprinderile mici ce vor fi supuse TVA-ului, de maximum 85.000 EUR. Foarte important de menționat este faptul că posibilitatea de a stabili un plafon național de scutire este opțională, această decizie aparținând fiecărui stat membru în funcție de condițiile sale politice şi economice.

De asemenea, începând cu ianuarie 2025, se instituie un plafon de scutire de TVA la nivel unional de 100.000 euro pentru întreprinderile mici care doresc să aplice regimul special de scutire de TVA în alte state membre decât cel de stabilire.

Întreprinderile mici eligibile vor beneficia de scutire de la plata TVA începând cu, cel târziu, cea de-a 35-a zi lucrătoare de la depunerea unei notificări prealabile sau a actualizării acesteia, cu excepția cazurilor specifice în care, pentru a preveni evaziunea fiscală sau evitarea obligațiilor fiscale, statele membre care acordă scutirea solicită un termen suplimentar pentru a efectua verificările necesare.

Întreprinderile din afara UE nestabilite în UE nu vor beneficia de regimul special de TVA pentru IM.

CONTRIBUABILI VIZAȚI

Pentru a accesa scutirea transfrontalieră, IM trebuie să informeze mai întâi statul membru de stabilire, şi să fie identificată în acel stat membru printr-un cod/număr individual de identificare, la nivel european, care să conțină sufixul "EX". Această cerință de notificare urmăreşte să asigure un control eficient al aplicării scutirii transfrontaliere. Odată identificată, persoana impozabilă trebuie să raporteze statului membru de stabilire atât valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau a prestărilor de servicii efectuate în statul membru de stabilire, cât şi în fiecare stat membru în care aplică regimul de scutire.

Notificarea prealabilă, prin care IM îşi anunță intenția de a aplica noul regim de TVA, va conține cel puțin următoarele informații: de plată înseamnă:

  • Numele, activitatea, forma juridică şi adresa întreprinderii;
  • Statul sau statele membre în care intenționează să beneficieze de scutire;
  • Valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în statul membru în care este stabilită şi în fiecare dintre celelalte state membre în cursul anului calendaristic precedent sau cu doi ani calendaristici precedenți (în funcție de legislația statutului respectiv);
  • Valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în statul membru în care este stabilită şi în fiecare dintre celelalte state membre în cursul anului calendaristic curent anterior notificării.
CONDIȚII DE ELIGIBILITATE pentru aplicarea regimului special de scutire la nivel unional
  1. Se aplică scutirea, la cerere, întreprinderilor mici stabilite în alte state membre şi a căror cifră de afaceri anuală la nivel de UE aferentă valorii livrărilor de bunuri şi prestării serviciilor efectuate nu depăşeşte în anul curent, şi nici în anul precedent, plafonul anual la nivel de Uniune de 100.000 EUR.
  2. Suplimentar față de prima condiție, valoarea livrărilor efectuate, de către întreprinderi mici, într-un anumit stat membru nu trebuie să depăşească plafonul acelui stat (valoarea livrării de bunuri şi prestării serviciilor poate fi de maxim 85.000 EUR în funcție de legislația națională a fiecărui stat membru).
  3. întreprinderea mică, indiferent dacă este stabilită sau nu în statul membru care acordă scutirea, nu poate beneficia de această scutire pe o perioadă de un an calendaristic dacă plafonul stabilit a fost depăşit în anul calendaristic precedent. Statul membru care acordă scutirea poate prelungi această perioadă la doi ani calendaristici.
BENEFICII IM-uri
  • Acest nou regim permite IM să-şi desfăşoare activitățile în întreaga UE cu sarcini administrative reduse, facilitând creşterea economică şi operațiunile transfrontaliere.
  • Oferă posibilitatea întreprinderilor mici eligibile, angajate în comerțul transfrontalier, să beneficieze de scutirea de la plata TVA în aceleaşi condiții ca întreprinderile mici din statele membre de destinație;
  • Nu este necesară înregistrarea în scopuri de TVA, în statul/statele membru/membre de scutire (NU se poate deduce TVA)
  • Costurile totale de conformare cu care se confruntă întreprinderile mici pentru a respecta obligațiile în materie de TVA se estimează a fi reduse cu 18% anual;
  • Oportunitate de dezvoltare a întreprinderii mici la nivel internațional, preconizându-se că până în anul 2025 numărul de consumatori UE care participă la comerțul electronic va fi de aproximativ 569 de milioane;
  • Reducerea birocrației şi crearea condițiilor de concurență echitabile pentru întreprinderile mici, indiferent de locul în care acestea sunt stabilite în UE, prin proceduri simplificate în ceea ce priveşte înregistrarea şi raportarea.
DREPTURI ŞI OBLIGAȚII IM-uri
DREPTURI OBLIGAȚII
  • I se permite să actualizeze orice informație din notificarea prealabilă, cu excepția numărului de identificare care conține sufixul EX, emis de statul membru de stabilire;
  • Poate decide să părăsească voluntar regimul special în statul sau statele membre în care nu este stabilită (informând în prealabil SM de stabilire cu privire la decizia sa de a înceta utilizarea regimului special);
  • IM-urilor eligibile li se vor atribui numere unice de identificare la nivel european, în cadrul regimului special, de către statul membru de stabilire, în termen de 35 de zile de la data notificării prealabile;
  • Este înştiințată cu privire la:
    → respingerea cererii de a beneficia de regimul special (cuprinde şi motivul refuzului);
    → încetarea scutirii în unul/mai multe state membre de scutire (cuprinde motivul şi data încetării);
  • Corectarea Raportului trimestrial deja depus;
  • Reducerea birocrației şi crearea condițiilor de concurență echitabile pentru întreprinderile mici, indiferent de locul în care acestea sunt stabilite în UE, prin proceduri simplificate în ceea ce priveşte înregistrarea şi raportarea.
  • Se identifică cu numărul său de identificare obținut în statul membru de stabilire şi care conține sufixul EX;
  • Informează statul membru de stabilire în termen de 15 zile lucrătoare atunci când plafonul anual al cifrei de afaceri la nivelul UE este depăşit şi declară:
    → valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii care au fost efectuate de la începutul trimestrului calendaristic curent în statul membru de stabilire şi în orice stat membru, altul decât statul membru de stabilire, până la data depăşirii plafonului anual al Uniunii;
  • Informează statul membru de stabilire (printr-o actualizare a unei notificări prealabile) cu privire la orice modificare a informațiilor furnizate anterior;
  • întreprinderea mică care beneficiază de scutire în statul membru de scutire, trebuie să raporteze pentru fiecare trimestru calendaristic către statul membru de stabilire:
    → valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în cursul trimestrului calendaristic în statul membru de stabilire sau "0" dacă nu au fost efectuate livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii;
    → valoarea totală a livrărilor de bunuri şi/sau prestărilor de servicii efectuate în cursul trimestrului calendaristic în fiecare dintre statele membre, altele decât statul membru de stabilire, sau "0" dacă nu au fost efectuate livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii;
  • Dacă este eligibilă să beneficieze de mai mult de un plafon sectorial, poate utiliza doar unul dintre aceste plafoane.

CONTACT

Pentru informații privind condițiile de aplicare la schema specială in alte state membre puteti accesa următorul link

Pentru informații suplimentare puteți accesa formularul de contact ANAF

BAZA LEGALĂ EU:

DIRECTIVA (UE) 2020/285 A CONSILIULUI din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce priveşte regimul special pentru întreprinderile mici şi a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce priveşte cooperarea administrativă şi schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici (disponibil şi în format pdf ).

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/2007 AL COMISIEI din 16 noiembrie 2021 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului în ceea ce priveşte regimul special pentru întreprinderile mici (disponibil şi în format pdf ).


BAZA LEGALA ROMÂNIA:

* Legislația națională este în curs de elaborare - Proiect de OUG privind modificarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal - constand în transpunerea Directivei (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 Februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce priveste regimul special pentru întreprinderile mici şi a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce priveste cooperarea administrativă şi schimbul de informații în scopul monitoriză rii aplicarii corecte a regimului special pentru întreprinderile mici.

* După adoptarea legislației naționale în materie, Administrația Fiscală îşi va actualiza îndrumările cu informații despre noile reguli TVA.

Rabursări TVA din UE VIES Solicitare verificare cod TVA Verificarea codului TVA OSS Verificarea autorizatiei pentru accize MFP Directia Generala a Vamilor
EMCS WebsiteSolvit WebsiteTAXEDU

Ministerul Finantelor Publice © Agenția Națională de Administrare Fiscală - CNIF - Conținutul acestui portal este proprietatea Agenției Naționale de Administrare Fiscală

Complementary Content